Selasa, 15 September 2009



Sheikh Dr. Mahmud Siyyam – Masyarakat Palestin hargai sumbangan besar Pas


Bekas Imam besar Masjid Al Aqsa yang di halau oleh rejim Zionis Israel Sheikh Dr. Mahmud Siyyam telah mengadakan kungungan ke Malaysia sempena program ‘Jelajah Ramadhan’ yang di atur oleh lajnah hal Ehwal Antarabangsa Pas. Beliau juga sempat bertemu dan berbincang dengan saya sebagai Pengerusi Hal Ehwal Antarabangsa Pas. Dalam pertemuan tersebut beliau melahirkan rasa terimakasih serta berbangga dengan komitment yang di tunjukkan oleh pimpinan Pas serta seluruh rakyat Malaysia yang prihatin dalam membantu penderitaan yang di lalui oleh saudara-saudara mereka di bumi Palestin.

Sepanjang beradadi Malaysia Sh Siyyam sempat mengadakan kuliah di masjid dan beberapa pusat pengajian tinggi awam serta menziarahi negeri Terengganu, Kedah. Kelantan serta Selangor. Kutipan derma serta sumbangan bagi membantu rakyat Palestin juga turut di lancarkan sepanjang program berjalan.

Beliau mengingatkan seluruh Umat islam Malaysia agar prihatin terhadap kejahatan Zionis Israel yang sekarang ini sedang berusaha merobohakan seluruh masjid Aqsa yang merupakan Qiblat pertama Umat Islam. “Umat Islam seluruh dunia mesti bangkit menentang perancangan jahat Zionis ini bagi menyelamatkan Masjid Aqsa” ujar beliau lagi.

Beliau turut menyatakan bahawa bahawa seluruh rakyat Palestin kini sedang berada di belakang perjuangan gerakan Muqawammah (pembebasan) ”Walaupun kami sedang dikepung oleh tentera Zionis Israel di segenap sudut dan menghadapi ujian yang amat getir, namun kami amat yakin dengan janji-janji Allah swt. terhadap mereka yang berjuang serta membela bumi suci Palestin dan masjid Al-Aqsa”.

Di akhir pertemuan tersebut, Dr. Mahmud Siyyam sekali lagi menegaskan komitment seluruh warga Palestin yang cintakan Islam bahawa “Kami tidak akan mengiktiraf rejim Zionis Isreal kerana mereka merampas bumi kami, membunuh anak-anak serta ibu-ibu kami dan mereka merampas kiblat kami yang pertama iaitu Masjid Al-Aqsa. Sampaikan sallam perjuangan dan rasaterim,akasih kami kepada seluruh rakyat Malaysia yang cintakan bumi Palestin”.

Tiada ulasan: